maandag 28 maart 2016

Referendum associatieverdrag Oekraïne

Op 6 april a.s. is het referendum m.b.t. het handelsverdrag met de Oekraïne. Hoe kan je bij dit onderwerp een idee krijgen waar het over gaat.

Als eerste start heb ik het boek “de rafelranden van Europa” gelezen. Wat uit dit historisch boek, met links naar het heden, naar voren komt dat vooral dit deel van Europa in het verleden te lijden heeft gehad van uitgesproken geopolitieke daden. Van Attila de Hunt tot een Pools-Litouws gemenebest, waar de Oekraïne deel vanuit maakt, de Russische en ook Zweedse aanspraken, oorlogen en de communistische tijd blijkt dat de grenzen in dit gebied altijd zeer ‘vloeibaar’ zijn geweest.

Bijna ieder standpunt, in de trant van wie hoort bij wie en van wie is het land, in deze is te verklaren vanuit het verleden. Het is dan ook zeer te verdedigen dat de Oekraïne, net als Estland, Letland en Litouwen, Polen en andere Oost Europese landen in de 90er jaren van de vorige eeuw hun eigen weg gingen en hun keuzes maakten. Deze landen hebben een historie van eigen soevereiniteit en maken daar nu gebruik van.

In relatie tot het referendum is m.i. slechts de toekomst een maatstaf om tot een standpunt in deze te komen. Op dit moment wil de meerderheid van de mensen van Oekraïne zich tot het westen richten in hun verdere ontwikkelingen. Gelet op de vele jaren van niet alleen economische achterstand, ten opzichte van West-Europa na W.O. 2. Is dat een logische.

Als start daartoe dient een handelsovereenkomst met Europa, waarin ook aandacht geschonken wordt aan de interne politieke en maatschappelijke ontwikkelingen. Het is een iets aangekleed handelsverdrag. Laten we daar als Europa en als Nederland aan beginnen om tot een verdere relatie te komen met dit land.

Jan van der Zwaart